Moniek Buijzen, onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, voltooide onlangs een studie naar het effect van reclame op kinderen. Haar belangrijkste conclusie: reclame beïnvloedt het eetgedrag van kinderen significant. „Hoe vaker kinderen naar commercials voor dikmakers kijken, hoe ongezonder ze eten. Ook het voedingspatroon van kinderen bleek te verslechteren onder invloed van reclame. Dat is een nieuwe bevinding.”
In het publieke debat, waar overgewicht bovenaan de agenda staat, gaan stemmen op om reclame die is gericht op kinderen aan banden te leggen. Onlangs besloot snoepfabrikant Mars geen reclame meer te maken die is bedoeld voor kinderen tot twaalf jaar (zie ons commentaar hier).
Buijzen is niet voor een reclamevrije (kinder)omroep, maar zou wel meer actie willen zien vanuit de overheid: „Nu legt de overheid te veel nadruk op de eigen verantwoordelijkheid. Maar de commerciële druk is de laatste jaren zo toegenomen dat ouders niet meer weten hoe ze deze het hoofd moeten bieden.” Zij is voorstander van een aantal restricties. „Reclame die gericht is op jonge kinderen moet tot een minimum worden beperkt."
Bron: NRC
Justine Pardoen
| Foutmelding | |||
| Fout in de URL. | |||
|
|||